University of Tromsø School of Aviation (UTSA) har totalt 14 fly. Vi har seks Cessna 182T Skylane, tre Zlin 242L Guru, to Piper PA-46 350T Matrix, en Diamond DA42 Twinstar og en Alsim ALX flysimulator. I tillegg har vi to Pipistrel Alpha Electro som brukes til forskning.
Cessna 182T Skylane
Cessna 182T Skylane er et én-motors småfly med constant speed propeller, moderne Garmin G1000 glasscockpit og autopilot. G1000 består av to store skjermer som viser flyets primære instrumenter, kart med GPS-posisjonering og mye annet. UTSAs fire første Cessna 182T kom helt nye til skolen i 2012. UTSA har senere fått to fly til av samme type.
Flyene er godkjent for VFR, VFR-night og IFR. Flyene er også utstyrt med headset med aktiv støydemping (reverse amplitude).
Spesifikasjoner:
- Type: Cessna 182T
- Antall seter: 4
- Årsmodell: 2012-2014
- Motor: Textron Lycoming IO-540-AB1A5
- Effekt: 230 HP @ 2400 RPM
- Maksimal marsjfart (VNO): 140 KIAS
- Maksimal avgangsvekt: 3100 lbs / 1406 kg
- Maksimal rekkevidde: 930 nautiske mil (på FL100)
- Maksimal flytid på fulle tanker: 7 timer og 40 minutter (på FL100)
C182T Pilot Operating Handbook: Last ned som PDF
Zlín Z 242L
Zlin Z 242L er et én-motors småfly med constant speed propeller, moderne Garmin G500 glasscockpit. Flyet skal erstatte Cessnaene og skolen har i dag 3 stk. som blir brukt av de yngre kullene. Flyet er sertifisert for akrobatisk flygning som vil være nødvendig for noen av leksjonene på flyskolen.
Flyene er godkjent for VFR, VFR-night og UPRT.
Spesifikasjoner:
- Type: ZLIN Z 242 L
- Antall seter: 2
- Load factor: +6/-3,5
- Levert: 2020
- Motorer: Lycoming AEIO-360-A1B6
- Effekt: 210 HP @ 2700 RPM
- Maksimal krusehastighet (VNO): 114 KIAS
- Maksimal avgangsvekt: 2400 lbs / 1090 kg
- Maksimal rekkevidde: 431 NM
For mer informasjon, sjekk ut artikkelen på zlinaircraft.eu
Piper PA46 Matrix
Piper PA46 Matrix er et én-motors twin-turbo småfly med constant speed propeller, moderne Garmin G1000 glasscockpit og autopilot. G1000 systemet i flyet består av tre skjermer som bl.a. viser instrumenter, kart med GPS-posisjonering og mye annet. Flyet ble kjøpt inn for å ta over rollen til gamle Piper PA31 Navajo og Cessna 182T Skylane til IFR trening og flygning i IMC forhold. Matrixene er utstyrt med «boots» avisningssystem som gjør det mulig å fly i opptil moderate isnings forhold.
Flyene er godkjent for VFR, VFR-night og IFR.
Spesifikasjoner:
- Type: Piper PA46-350T Matrix
- Antall seter: 6
- Årsmodell: 2012 og 2014
- Motor: Lycoming TIO-540-AE2A
- Effekt: 350 HP @ 2500 RPM
- Maksimal marsjfart (VNO): 168 KIAS
- Maksimal avgangsvekt: 4340 lbs / 1973 kg
- Maksimal rekkevidde: 1030 nautiske mil (på FL100)
- Maksimal flytid på fulle tanker: 5 timer og 48 minutter (på FL100)
Diamond DA42
Diamond DA42 Twinstar er et to-motors småfly med constant speed propeller, moderne Garmin G1000 glasscockpit og autopilot. Diamonden har to diesel motorer styrt av et FADEC system som overtar store deler av arbeidsmengden til piloten med tanke på motor og propell. G1000 systemet består av to skjermer som bl.a. viser flyets instrumenter, kart med GPS-posisjonering og mye annet. Flyet brukes mot slutten av studentenes studie for multi-engine trening, både VFR og IFR. Flyet er utstyrt med et «TKS» anti-isningssystem som tillater flygning i isningsforhold.
Flyene er godkjent for VFR, VFR-night og IFR.
Spesifikasjoner:
- Type: Diamond DA42 Twinstar
- Antall seter: 4
- Årsmodell: 2019
- Motor(er): To stk. Austro Engine E4-C
- Effekt: 166 HP @ 2300 RPM (Per motor)
- Maksimal marsjfart (VNO): 151 KIAS
- Maksimal avgangsvekt: 4189 lbs / 1900 kg
- Maksimal rekkevidde: 955 nautiske mil (på FL100)
- Maksimal flytid på fulle tanker: 5 timer og 47 minutter (på FL100)
Alsim ALX
ALX er en moderne og fleksibel flysimulator laget av franske Alsim. Simulatoren er en såkalt generisk flysimulator. Det betyr at cockpiten ikke ser nøyaktig ut som i en bestemt flytype, men at den er designet ut i fra hvordan cockpitene i de vanligste flytypene ser ut – en slags «gjennomsnittscockpit». Simulatoren har 208 grader horisontell synsvinkel og kjører med 60 fps (frames per second).
Simulatoren kan med enkle grep omkonfigureres mellom forskjellige generiske flytyper, som:
- Single Engine Piston (enmotors småfly)
- Twin Engine Piston
- Turboprop
- Light Jet
- Medium Jet (større passasjerfly)
Det er også muligheter for ytterligere konfigureringer innad i disse flytypene, som fixed pitch propeller eller variable pitch propeller, analoge instrumenter eller glasscockpit osv. I tillegg har simulatoren dual FMS (Flight Management System). Alt dette gjør at simulatoren kan simulere det meste av systemer om bord i alt fra et lite Cessna småfly til større passasjerfly som Boeing 737 og Airbus A320.
Mer informasjon om flysimulatoren finnes hos alsim.com