Ukas flystudent uke 38: Audun Dye Wikestad

Denne uka er det 23 år gamle Audun Dye Wikestad fra Oslo som står for tur. Han går i kull 0112 – det aller første kullet på Bardufoss. Han har under et halvt år igjen til han står med sertifikatet i hånda. Drømmen har alltid vært å bli pilot, noe han mer eller mindre bevisst hadde bestemt seg for fra barnsben av. Audun begynte med flyging da han gikk på videregående skole hvor han tok PPL i Oslo Flyklubb ved siden av. Dette gav såpass mersmak at han virkelig bestemte seg for å satse på flyging som profesjon.

.

– Hva vil du huske best fra dine år her ved UTSA?

De lange navigasjonsturene landet rundt sitter igjen som gode minner. Jeg har flydd fra Nordkapp i nord til Kristiansand i sør i løpet av mine 3 år på UTSA. Lite kan måle seg med å fly i Nord-Norsk natur, med de utfordringer og gleder som følger med. Jeg vil nok også huske miljøet innad i kullet og de sosiale arrangementene. Samholdet, studiemiljøet og trivselen i kullet overgår alt jeg tidligere har erfart.

– Hvorfor vil du anbefale UTSA?

Jeg er godt fornøyd med nivået på instruktørene og kvaliteten på utstyret, hva gjelder fly og simulator. Cessna 182 er en trygg og god trainer. Maskinen har gode ytelser og en velutstyrt Garmin 1000 glasscockpit som forbereder studentene på bruk av de moderne systemene som finnes i rutefly. ALSIM simulatoren kan konfigureres som både enmotors propellfly, tomotors propellfly og jetfly. Kombinasjonen av trening på prosedyrer i simulatoren og i flyet oppfatter jeg som effektiv. Det faktum at utdannelsen er statssponset og har 11 måneders studiestøtte gjør at flyinteressert ungdom uten en ekstraordinært god økonomi også får muligheten til oppfylle drømmen.

– Hvordan ser du på framtiden?

Jeg ser lyst på fremtiden. Flyselskapene åpner i dag opp for nyansettelser i store volum, så jeg tror timingen for en flygerutdanning i Norge er så god som noen gang.

– Fineste flyplass?

Jeg synes personlig at Hasvik ligger veldig idyllisk til i havgapet, med sjø i hver ende av rullebanen og fjell som bakgrunn. Her viser Nord-Norge seg fra sin beste side på en solskinnsdag.

– Går du for flyselskap eller flytype?

Det er vanskelig å svare på. Den første jobben er som regel den vanskeligste å få. Når jeg først har kommet meg inn i bransjen og skaffet meg nok erfaring til å ha flere valgmuligheter jobbmessig vil jeg nok gå etter selskap med høy trivsel. Om jobben innebærer å fly en King Air 200 eller en Airbus 340 er mindre viktig. Jeg tror hver type operasjon har sine unike faglige utfordringer.

– Ditt beste tips:

Før man påbegynner en flygerutdannelse vil jeg anbefale å snakke med flygere i ulike flyselskap samt tidligere studenter fra ulike flyskoler. Da kan man danne seg et best mulig inntrykk av de ulike valgmulighetene man har om man vil satse på flyger som yrke. Utdanningen er tidvis intens og har en bratt læringskurve. Man må være sikker på at man har motivasjon og disiplin nok til å stå løpet ut.

Jonas Bjørsom