Ukas flystudent uke 43: Simen Follesø Røiseland

Da er det på tide med en ny student i rampelyset. Denne uka presenterer vi Simen Follesø Røiseland (25) fra Bodø. Han ankom Bardufoss i sommer sammen med resten av kull 0213 og har snart kommet halvveis i sin utdannelse. Denne uka snakker han litt om hvordan man kommer inn på UTSA, og om hvordan hverdagen som flystudent ser ut.
                                                                                                                                                                         `
– Hvorfor ville du bli pilot og hva drømmer du om å oppnå med utdannelsen din?
“Som femåring fikk jeg bli med pappa på flyshow på Kjeller, og det var da gnisten først ble tent. Jeg ble utrolig fascinert over at fly faktisk kunne fly. Interessen og drømmen har jeg hatt siden da, men jeg hadde ikke muligheten til å betale opp mot en million kroner for å ta flygersertifikatene mine. Da jeg fikk muligheten til å ta en pilotutdanning gjennom Universitetet i Tromsø, er jeg nærmere drømmen enn noen gang. På sikt håper jeg å kunne bruke de unike erfaringene man sitter igjen med som flystudent her i nord på å kunne jobbe en plass der jeg får brukt de kunnskapene dette gir. Drømmen er å kunne fortsette å oppleve det vakre landskapet under meg sammen med hyggelige kolleger som også lever ut drømmen om luft under vingene.”

– Jeg vurderer å bli pilot – hva skal jeg gjøre? Hva kreves for å komme inn?
“Hvis man har fullført videregående skole og har generell studiekompetanse, samt R1 matematikk og fysikk 1, så kan alle som vil søke på bachelor i luftfartsfag. Det arrangeres opptaksprøver to ganger i året hvor de 60 best kvalifiserte søkerne går videre til opptaksprøve på Rygge i Østfold. Disse testene går ut på romforståelse, simultankapasitet, kognitive evner og generelle ferdigheter i fag som norsk, engelsk og matematikk. Etter testene får de som har bestått testene et intervju med psykologer og flygere, og etter dette medisinsk sjekk på Flymedisinsk institutt på Blindern i Oslo. Til slutt er det 12 heldige studenter som får tilbud om studieplass ved UIT. Studiet er relativt hardt, og matematikk og fysikk i Tromsø krever en god del innsats. I tillegg er det svært mye teori man skal gjennom på Bardufoss, i tillegg til mye flyging. Dette krever at man er målbevisst og motivert for å komme gjennom studiet.”

– Hva skiller UTSA fra de andre flygerskolene?
“Først og fremst det at utdannelsen er gratis, mens flyelever ellers i landet sitter igjen med lån på nærmere en million kroner etter endt utdannelse. Vi sitter igjen kun med  studielånet. Alle flytimene er gratis. I tillegg ligger skolen så langt nord, som byr på visse utfordringer med tanke på været. Dette gjør oss likevel godt rustet til å takle alt det været man kommer utfor som flyger. I tillegg får vi oppleve en fantastisk natur i områdene hvor vi trener, fra Lyngsalpene i nord, via Senja i vest til Lofoten og Vesterålen i sør.”
                                                                                                                                                                 `
– Hvordan ser en skoledag ut?
“Det første året forgår i Tromsø hvor man er «vanlig student» på lik linje med andre utdanninger. Her er det akademiske fag som for eksempel matematikk, fysikk, økonomi og ledelse. Etter ett år i Tromsø reiser man til Bardufoss hvor man først har et grunnleggende teorikurs de første 6-8ukene. Dette er på nivå med teorien til privatflygersertifikatet. Straks etter dette går man i gang med den tyngre teorien til trafikkflygersertifikatet. I løpet av to år skal man innom 14 ulike fag som blant annet meteorologi, aerodynamikk, navigasjon og air law. Vi har annenhver uke med teori og flyuke. Terioundervisning foregår i samarbeid med svært dyktige fagfolk som har kompetanse innenfor sine områder. Dette er blant annet flymeteorologer fra Meteorologisk Institutt, ingeniører og teknikere fra Flyfag samt flygeledere, piloter og andre som gir oss tyngde innen sine fagfelt . I flyukene er det topp moderne Cessna 182T som er vår skolebenk. Mye av flygingen skjer med en instruktør i høyresetet, men i løpet av det første halvåret på Bardufoss får vi fly alene for aller første gang.”
                                                                                                                                                                 `
– Hvordan er det å bo på Bardufoss?
“Jeg ville løyet om jeg sa at Bardufoss er verdens navle. Likevel er vi en veldig fin gjeng med studenter og instruktører som holder til her. På Istind studentinternat har tidligere og nåværende studenter lagt ned en kjempejobb i å få på plass treningsstudio og bygd en kjempeflott bar i kjelleren. Det gjør at det sosiale livet her slett ikke er så ille.”
                                                                                                                                                                 `
– Hva sitter man igjen med etter tre års utdannelse?
“Etter utdannelsen har vi et såkalt frozen ATPL-sertifikat, som innebærer at vi har det mest komplette teorigrunnlaget sammen med et kommersielt flysertifikat. I tillegg har vi sertifikater innenfor multicrew (MCC) og utsjekk på tomotors fly. Skulle man en dag ønske å jobbe med andre ting enn å fly, så har man også med seg et akademisk grunnlag fra det første året i Tromsø. I tillegg jobbes det med å opprette en masterutdanning innenfor luftfartsfag, og dette vil gi et enda bredere kunnskapsnivå som sannsynligvis vil være attraktivt hos flyselskapene. Mitt råd er hvertfall klart, dersom du ønsker å jobbe med flyging er det få som kan skilte med en så god utdannelse til en så god pris – og få gir deg et så bredt kunnskapsnivå som det du sitter igjen med etter tre år med bachelor i luftfarsfag.”