Ukas flystudent uke 37: Pelle Sebastian Engh Bibow

Pelle Sebastian Engh Bibow er en av de ferskere studentene ved Luftfartfag. I høst startet han med studiene i Tromsø sammen med resten av kull 0214.
– Hva gjorde at du valgte denne utdannelsen?
  • Flyving har alltid vært mitt hjerte nærmest. Helt siden jeg var liten gutt og stod i Stensparken i Oslo og matet fugler, og observerte hvordan de elegant fløy og manøvrerte rundt hustakene for å komme ned til brødsmulene på bakken, har jeg vært fascinert av flyving. Interessen for fugler gikk brått over i en interesse for flyving da jeg sammen med min gode venn Erlend satt og fløy Flightsimulator 2002 på Pcen på barneskolen. Det var bare lek og moro da, men vi begynte sammen å fly på Kjeller i Oslo så fort vi var kommet opp i tenårene. Flygerutdannelsen har for min del vært satt litt på vent, da jeg har vært usikker på jobbmulighetene i Norge og Europa. Jeg føler at tiden nå er inne, og at vi er på vei inn i en god tid for flygere. Flygerutdannelsen er også bra for deg som ønsker en utfordrende arbeidshverdag, med mye variasjon og til tider høyt tempo som krever mye av deg.

– Hvorfor Universitetet i Tromsø, og ikke en annen privat utdannelse?
  • UiT skilte seg ut fra mengden da det blir tilbudt en statlig finansiert flygerutdannelse, som gjorde flygerdrømmen mulig uten stor privat gjeld. For meg stod det mellom to skoler; både THFS ved Lund og UiT, men etter god betenkning falt valget på UiT da utdannelsen gir en CPL, og mest utfordring og rom for å utvikle gode flygeferdigheter grunnet plasseringen i Nord-Norge. Jeg vil anbefale deg å tenke deg nøye om før du vurderer en privat utdannelse, som i Norge faktisk kan koste i overkant av 900.000 kroner – avhengig av hvilken skole du velger. Søk alltid UiT før du går løs på det private markedet. Vi er dessverre ikke like ettertraktet som rørleggere og håndverkere, så vi må i verste fall belage oss på litt ventetid før vi går i jobb, og da kan jeg love deg det er godt å ikke ha et privatlån på nesten en million kroner å tenke på.
– Hva er det som møter dere det første studieåret i Tromsø? 
  • Under det første året i Tromsø er det bare å belage seg på mye jobbing med akademiske fag som både indirekte, og direkte har relevans til flyving. Det blir et år med mulighet for å danne grunnlaget for de kommende årene på Bardufoss, spesielt sosialt. Tromsø er en fantastisk by med natur og høye fjell som stiger ut av havet på alle kanter, og gir muligheter for å holde seg aktiv og kanskje smake på en litt annen fritidstilværelse enn de fleste sørpå er vant til. Men skolen stiller høye krav til kvalitet, så det er viktig å jobbe godt med fagene. Du får ikke begynne på den operative delen av studiet hvis fagene i Tromsø ikke er bestått.
– Har du et råd til dem som drømmer om å bli pilot?
  • Hvis du drømmer om å bli pilot, så er det det du bør gjøre med livet ditt. Ta deg en flytur med din lokale instruktør for å kjenne på følelsen av å fly, og se for deg om dette er noe du kan tenke deg å ha som yrke. Pilotmarkedet ser ut til å bedre seg nå som selskapene stadig utvider for å holde seg konkurransedyktige på et globalt plan, og utvidelse krever flere piloter. Søk utdannelsen i Tromsø, og prøv deg på opptaksprøvene. Det er tøft, og mange som ønsker plass – så det kan lønne seg å være klar på hvorfor du ønsker akkurat denne utdannelsen, og hvorfor du føler deg skikket.
– Hva er drømmen når du er ferdigutdannet og har sertifikatet i hånden?
  • Drømmen for meg, som for de fleste andre, er å jobbe innen tung luftfart. Det hadde vært fantastisk å jobbe i Norge i et av de mange selskapene vi har her i landet, men jeg er åpen for å reise langt og fjernt for å utøve sertifikatrettighetene. Indonesia er f.eks absolutt et spennenede alternativ før man begynner i Norwegian eller SAS. Som barn husker jeg at jeg drømte om å fly mellom øyene i Karibien; det er ingen ting som slår mestringsfølelsen av å ha utført en trygg landing i utfordrende værforhold på korte rullebaner. Drømmen starter allerede ved UiT, og nå ser jeg frem til en spennende tid som student ved verdens nordligste flygeskole.

 

 

Jonas Bjørsom